lørdag den 9. juni 2012

Lørdagsboller


Det er lørdag. Vejret er skønt.. eller noget.. Nå, men hvad er bedre en lørdag morgen end at bage skønne boller? Jeg har taget min tid og bagt hyggelige boller, de smager rigtig godt, især når de er nybagte :-) 

Her får du den gode opskrift, så du også kan bage nogle gode lørdagsboller :-)

Ingredienser:

50 g gær
75 g smør el. margarine
5 dl lunken mælk
1 æggeblomme
1 tsk salt
2 spsk honning
ca 650 g mel

Fremgangsmåde:

Smuldr gæren i lunet mælk og smør.
Deri blandes honning, æggeblomme, salt og til sidst melet lidt ad gangen.
Dejen skal være let og luftig.
Æltes godt og stilles til hævning ca. 20 min.
Æltes igen med lidt mel.
Der skal blive ca. 25 boller, pas på du ikke laver dem for store.
Efterhæver 30 min.
Pensl evt. med den æggehvide du har tilbage.
Bager midt i ovnen 10-12 min ved 225 gr.

Du kan strø sukker eller kerneblanding over bollerne :-)

Hav en skøn dag!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar